Privacy Friendly

Weblog

De Fraudehelpdesk moet stoppen met het op grote schaal verzamelen van voorbeelden van phishing en andere vormen van fraude. Tot nu toe kreeg de organisatie 80.000 tot 100.000 phishingmailtjes per maand doorgestuurd, maar die mogen dus niet meer worden verwerkt. Ook spooknota's, fraude-sms'jes en frauduleuze websites mag de fraudewaakhond niet meer verzamelen.

Los van of het terecht is of niet, ik denk dat er zorgwekkendere gegevensverwerkingen zijn waar de AP haar energie in zou moeten stoppen. Bijvoorbeeld al die gegevenshandelaren. Daarnaast, zijn gegevens uit phishingmails daadwerkelijk strafrechtelijke gegevens als je zelf niet als doel hebt om de achterliggende persoon op te sporen? Het gaat de Fraudehelpdesk immers om burgers en bedrijven te behoeden voor oplichtingspraktijken en ze weerbaarder te maken tegen fraude. Als dat wel het geval is, dan zou iedere organisatie die een phishingmail ontvangt in overtreding zijn. Lijkt me niet de bedoeling.